1. fejezet: Bevezetés az EMK világába
“Amikor a szavak szívből szólnak, minden akadályon áttörnek, és együttérzést teremtenek.“
Marshall Rosenberg
Kedves érdeklődő!
Örülök, hogy kíváncsi lettél a témára, és szeretnél megismerkedni az EMK-val, másnéven Erőszakmentes kommunikációval.
Szeretettel üdvözöllek itt a képzésben, Borbáth Katalin vagyok, pszichológus.
Sok éve ismerkedtem meg az erőszakmentes kommunikáció világával, és elvarázsolt, megfogott. Azóta is benne vagyok, folyamatosan tanulom, aztán trénerré képeztem magam, elkezdtem másokkal is megosztani az EMK világát. A következő fejezetben a mestereimet is megismerheted. Már egy ideje azon dolgozom, hogy még többen megismerhessétek azt, ahogyan én látom ezt a belső és külső békét hirdető világot.
Ezért született meg ez a képzés, és meghívunk egy közös ismerkedésre a témával. Tarts velünk! A kurzusban résztvevőként betekintést nyerhetsz az erőszakmentes kommunikáció szemléletmódjába, miközben akár még jól is szórakozhatsz, hiszen lesz itt videós tananyag, izgalmas önismereti tesztek. A saját példáink, eseteink átdolgozását kívánó gyakorlatok hamar megismertetnek az EMK titkaival.
Célok
Képzelj el egy olyan életet, amelyben az ellentétes nézőpontok minden esetben konszenzusra jutnak, amiben a féke vesztett kiabálást felváltja az egymásra figyelés, amiben a vörös köd soha nem ereszkedik le, és amiben a megoldás többet ér, mint saját igazunk. Ez a világ az erőszakmentes kommunikáció világa, amit bárki megteremthet maga körül. E tudás felfedezésére szerződünk. Ha végigcsinálod, garantálom, hogy ehhez a békésebb világhoz közelebb segítelek vele.
Kiknek is ajánljuk ezt a képzést?
Akik szeretnének támpontokat kapni ahhoz, hogy felismerjék a konfliktusokat működtető tényezőket, és ahhoz, hogy időben kezelni tudják azokat, méghozzá kiegyensúlyozott érzelmi állapotban. Az EMK technika a munkahelyen, az iskola világában és a magánéletben (pár- és a szülő-gyermek kapcsolatokban) is egyaránt hasznos, elvégre ki ne szeretne félreértések helyett békében és egyetértésben élni?
Illetve azoknak is ajánljuk, akiket érdekelnek mindennapi kapcsolataik, szeretnének jobban, pontosabban, sikeresebben kommunikálni, felismerni mások szavainak rejtett üzenetét, és mindeközben kicsit önmagát is szeretné jobban megismerni…
Tudnivalók a tananyagról és tanácsok a tanulási folyamathoz
A tanulás útja a képzésben többfelé is vezethet. Modul-szerűen épül fel a képzés négy fejezete, szóval ha nincs kedved sorban haladni, az sem baj. Persze ennek ellenére érthetőbb és követhetőbb lesz, ha sorban haladsz. Ha inkább lineárisan gondolkozol, akkor neked azt ajánljuk, hogy a képzés során a négy fejezetben lépésről lépésre haladva kövesd az utasításokat. Ha viszont holisztikus szemléletű vagy, akkor nyugodtan ugrálj a fejezetek között, akár nézd meg előre a videókat, foglalkozz a versekkel, vagy ami éppen megragadja a figyelmedet, nem kell a sorrendet követned. Így is el lehet sajátítani a tananyagot, meg lehet érteni az EMK rendszerét. A feladat beküldéseidet a kurzusvezetőd látja, és ha szükséges jelez számodra, illetve te is írhatsz neki e-mailt. Fontos, hogy minden feladat elvégzése után ellenőrizd le magad. Ezzel az utolsó lépéssel tudod igazán elmélyíteni a fejezetben tanultakat. Az is egy hasznos fogás az értő tanuláshoz, ha másoknak is elmeséled, miről tanulsz, próbálod beavatni őket az újdonságokba, amiket megismertél. Ezáltal számodra is egyre világosabbá válik, struktúrába rendeződik az új ismeret.
Ha előbb nem is, az utolsó rész utolsó, beküldött feladatára biztosan reagálni fogunk. Ebből láthatod majd, hogy elvégezted-e az anyagot, vagy esetleg adott tananyag részek ismétlésére buzdítunk.
Az értékelés módja és szempontjai
A képzés tudásanyagának elmélyítését segíti és a távoktatás módszertanába kiválóan illeszthető az önellenőrző értékelés, amely a hallgató belső motivációját is növeli a tudásanyag elsajátítására.
Az egyes feladatok értékelése a többnyire önellenőrzéssel történik. Minden feladat végén, esetenként utána megtalálható az önellenőrzést segítő minta megoldás, a reflexiós feladatok esetében az önellenőrzésre szolgáló, a reflexiót támogató kérdéssor, illetve a teszt jellegű feladatok esetében a megoldókulcs.
A kurzuszáró feladat beküldendő, amelyet a kurzus vezetője, a konzulensek egyike ellenőriz és ad visszajelzést a hallgatónak. A hallgatónak lehetősége van a kurzuszáró feladat javítására és újbóli beküldésére.
A hallgató konzulense ugyanakkor folyamatosan értesül a hallgató haladásáról és a beküldött tartalmakról az önellenőrző feladatok esetében is. Így szükség esetén módja van a hallgatóval felvenni a kapcsolatot, illetve a hallgatónak lehetősége van e-mailben a konzulenshez fordulni további támpontokért az értékeléshez, ha erre szüksége van.
Az első rész felépítése
- A bevezető rész után mindjárt egy rövid kedvcsináló, figyelemfelkeltő videóval kezdünk, ami felvillant pár gondolatot az EMK-ról, és szándékaink szerint kíváncsivá teszi a hallgatót a folytatásra.
- Majd egy próbával folytatódik a fejezet: Kommunikációs teszt – Mi rejlik a szavaink mögött következik. Az itt található teszt segít kipróbálni, mennyire pontosan értjük mások rejtett üzenetét, szavaik mögé rejtett szándékát. A teszthez megoldást adunk, ami lehetővé teszi az önértékelést.
- Ezután meghallgathatjuk egy középiskolás autentitkus véleményét arról, miért is ajánlja nekünk az Erőszakmentes kommunikáció megismerését, szintén a figyelmünk felkeltése, motivációnk acélozása a cél.
- Majd a probléma lista készítése gyakorlat jön, amely segít átgondolni, miért is érdemes nekünk az erőszakmentes kommunikációval foglalkozni, hol vannak olyan elakadási pontok a kapcsolatainkban jelenleg, ahol később a megszerzett tudást majd használni tudjuk. Példát is mellékeltünk a feladathoz, amely segít a megoldásban. Ha elkészültünk, küldjük be a feladatot a konzulensnek. Ha nem jelez, az azt jelenti, egyetért,elfogadta a feladat megoldásunkat. Ha másként értelmezi a feladatot, vagy kérdése van, e-mailt kaphatunk tőle, és lehetőségünk lesz átgondolni újra a listánkat.
- Fontos része lesz végig a képzésnek – és mindjárt itt az első fejezetben is megjelenik – a vers. Választottunk egy ide, az első fejezetbe, az első EMK-s lépések megtételéhez illő verset (Ha lenne egy új életem) , amihez egy hozzá tartozó versreflexiós feladat is jár. A feladat kérdésekkel segít végiggondolni, hogy a vers hogyan kapcsolódik az életetek aktualitásaihoz, ezáltal segít a jelenbe kerülni, és megértésekhez, felismerésekhez jutni.
- Végül a fejezet zárásaként, hogy még inkább bevezetődjetek az EMK világába, az erőszakmentes kommunikáció atyjától, Marshall Rosenbergtől találtok idézeteket. Ezekhez az idézetekhez kapcsolódik egy feladat, amely segít az elmélyülésben, hiszen az idézetek megértésén, értelmezésén alapul.
Tanulási tippek: Azt javaslom hallgatóinknak, hogy éljenek az önreflexió lehetőségével. Ez a fejezet változatos formákban kínál lehetőséget arra, hogy átgondolhassuk, miért is érdemes belevágnunk az EMK tanulásba. Ha minden jól megy, és sikerül átgondolni, nem muszájból, hanem saját elhatározásból, fejlődési, tanulási, változási szándékkal, örömmel, érdeklődéssel kezdhetünk bele a tanulásba.
Nyugodtan válasszuk meg saját tanulási utunkat mindjárt itt az első fejezetben. Azzal az anyagrésszel kezdjük, amelyik leginkább felkelti érdeklődésünket.
Plusz egy tipp: merjünk kérdezni! Ha valami nem világos, nyugodtan írjunk konzulensünknek, és kérdezzünk. Szívesen válaszolnak, kalauzolnak minket saját EMK tanuláslunk ösvényén át.
Jó böngészést és jó tanulást kívánunk!